Tomasz Bręcz
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata mają już ponad 35 lat. Przyjrzyjmy się zatem statystykom, w kategorii SAMOCHODY.
1 – w całej historii RSMŚ tylko raz w klasyfikacji generalnej wygrał samochód „seryjny”. Alain Oreille w rajdzie Wybrzeża Kości Słoniowej triumfował w grupie N swoim Renault 5 GT Turbo.
2 – w trakcie wszystkich rajdów zaliczanych do RSMŚ tylko dwa razy wygrali „prywaciarze”. W 1978 r w Rajdzie Monte Carlo wygrał Jean-Pierre Nicolas w Porsche 911 SC, a w 1980 r. w rajdzie San Remo Antonio Fassina w Lancii Stratos. Raz też zdarzyło się, że kierowca jeżdżący w prywatnym zespole został Mistrzem Świata - w 1981 r. Ari Vatanen jeżdżący w barwach zespoły Davida Suttona.
3 – w trakcie 35-letniej historii mistrzostw świata tylko sześć razy odnotowano zwycięstwo samochodu dostosowanego do lewostronnego ruchu – Rajd Safari 1973 (Shekhar Mehta), Rajd Safari 1974 i 1976 (Joginder Singh), Rajd Akropolu 1976 (Harry Kalistrom) oraz Rajd Wybrzeża Kości Słoniowej 1991 i 1992 (Kenjiro Shinozuka).
4 – samochód z zapłonem samoczynnym tylko raz dojechał w mistrzostwach świata na punktowanym miejscu. Miało to miejsce w Rajdzie Akropolu 1981. Bohaterem tym był Peugeot 505 Diesel Turbo kierowany przez Claide’a Laurenta.
5 – tylko dwa razy miał miejsce triumf auta wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów. Za każdym razem był to Mercedes-Benz i oba przypadki miały miejsce na Rajdzie Wybrzeża Kości Słoniowej (1979 i 1980).
6 – pierwsze zwycięstwo w mistrzostwach świata samochodu wyposażonego w sekwencyjną skrzynię biegów miało miejsce podczas na Rajdzie Portugalii (Tommi Makinen, Mitsubishi Lancer Evo IV).
7 – przekaźnik do zmiany biegów umieszczony za kierownicą pokazano po raz pierwszy w Subaru Impreza 555 na Rajdzie 1000 Jezior w 1993 r. Ari Vatanen, który zajął wtedy drugie miejsce tym samochodem przyznał się, że używał ówczesnej nowinki kilka razy i to na dojazdów ce.
8 – samochody z silnikami z wirującymi tłokami (silnik Wankla) wystartowały kilkakrotnie w rajdach będących eliminacjami do Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata. Najlepszy osiągnięty wynik to trzecie miejsce w Rajdzie Akropolu 1985 przez Ingvara Carlssona w Mazdzie RX7 grupy B.
9 – pierwsze zwycięstwo samochodu z turbosprężarką miało miejsce na Rajdzie Szwedzkim w 1979 r. Wygrał wtedy Stig Blomqvist w Saabie 99 Turbo.
10 – obecnie w rajdach dominuje napęd 4x4. Jednak kiedyś ścigano się autami o różnych rodzajach napędów. Auta z napędem na tylną oś wygrały 114 razy (w tym 79 razy z klasycznym układem napędowym), 10 razy z napędem przednim i aż 238 razy z napędem AWD (w tym 52 razy auta WRC). Ostatni triumf auta z napędem na tylną oś to Rajd Wybrzeża Kości Słoniowej 1988 (Alan Ambrosino w Nissanie 200SX), natomiast z napędem na przednią oś to Rajd Katalonii 1999 (Philippe Bugalski w Citroenie Xsara Kit Car).
11 – pierwsze zwycięstwo auta w specyfikacji WRC miało miejsce w Rajdzie Monte Carlo 1997. Wygrał wtedy Piero Liatti w Subaru Impreza WRC.
12 – jeśli chodzi o ogumienie liderem jest tutaj Michelin (231 zwycięstw). Drugie miejsce zajmuje Pirelli (142). Kolejne miejsca to Dunlop (36), Kleber (7), Kumi Helenius (3), Yokohama (3), Hakkapelliita (2), Timi (2), Taki (1) i Nokia (1).
sobota, 12 lipca 2008
Czy wiesz że...
Autor: Marcys o 1:58:00 AM
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz