środa, 22 kwietnia 2009

Grand Prix Chin


Kierowcy Red Bulla Sebastian Vettel i Mark Webber zajęli 2 pierwsze miejsca w wyścigu o GP Chin. To historyczne, pierwsze zwycięstwo tego teamu w zawodach F1.
Start nastąpił za samochodem bezpieczeństwa ponieważ padał ulewny deszcz. Robert Kubica i Timo Glock wystartowali z pit lane, umożliwiając sobie tym samym zmianę strategii dotyczącej ilości paliwa na wyścig. Zanim samochód bezpieczeństwa zjechał z toru (nastąpiło to po ośmiu okrążeniach) trzech kierowców pojawiło się w pit lane: Alonso, który miał najmniej paliwa, Sutil i Rosberg.

Czołówka wyścigu pozostała bez zmian , dopiero Hamilton z powodzeniem zaatakował szósta pozycję Raikkonena, który przez radio meldował, że silnik w jego bolidzie nie sprawuje się najlepiej. Pierwsze okrążenia były popisową jazdą Hamiltona, Glocka i Buemiego, którzy bardzo szybko awansowali w stawce, jednak na kolejnych okrążeniach popełniali błędy, tracąc pozycje.

Kierowcy Red Bulla zjechali na planowane pit stopy pierwsi. Najpierw pojawił się Vettel a następnie Webber. W tym czasie kierowcy Braun GP objęli prowadzenie.

Na 17 okrążeniu doszło do groźnie wyglądającego wypadku, gdy w tył coraz wolniej jadącego Trulliego uderzył Kubica. Przód bolidu BMW Sauber znalazł się na tylnym spojlerze pojazdu Włocha, ale Kubica wyszedł z opresji i kilka metrów dalej zdołał skręcić do alei serwisowej.
Wymieniono mu cały przód nadwozia i wrócił na tor na końcu stawki.

Mniej szczęścia miał Trulli, który zjechał do boksu i po chwili wycofał się z rywalizacji. Po wypadku tych dwóch kierowców na torze pojawił się znowu samochód bezpieczeństwa. Na prowadzeniu wciąż znajdował się Vettel, a w połowie dystansu na drugą pozycję przesunął się Webber.
Na 20 okrążeniu defekt zmusił do zatrzymania bolidu Masse, który nie zdobył znowu żadnego punktu.

Strategia jednego postoju w pit lane okazała się skuteczna w przypadku kierowców McLarena. Kovalainen był piąty a Hamilton szósty.
Jadący na siódmej pozycji Sutil był bliski uzyskania pierwszych punktów dla siebie i swojej stajni, ale na 6 okr. przed końcem stracił panowanie nad bolidem i rozbił się na bandzie.

Robert Kubica w trudnym dla siebie i całego zespołu wyścigu, dojechał do mety na 13 miejscu, oczko niżej niż Heidfeld.

Z systemem KERS wystartowało tylko trzech kierowców: Hamilton, Kovalainen oraz Heidfeld.

WYNIKI WYŚCIGU
Poz. Kierowca, Zespół Czas - Pkt.
1 S.Vettel, Red Bull 1:57:43.485 - 10 pkt.
2 M.Webber, Red Bull + 10.970 - 8 pkt.
3 J.Button, Brawn GP + 44.975 - 6 pkt.
4 R.Barrichello, Brawn GP + 1:03.704 - 5 pkt.
5 H.Kovalainen, McLaren + 1:05.102 - 4 pkt.
6 L.Hamilton, McLaren + 1:11.866 - 3 pkt.
7 T.Glock, Toyota + 1:14.476 - 2 pkt.
8 S.Buemi, Toro Rosso + 1:16.439 - 1 pkt.
9 F.Alonso, Renault + 1:24.309
10 K.Raikkonen, Ferrari + 1:31.750
11 S.Bourdais, Toro Rosso + 1:34.156
12 N.Heidfeld, BMW Sauber + 1:35.834
13 R.Kubica, BMW Sauber + 1:46.853
14 G.Fisichella, Force India + 1 okr.
15 N.Rosberg, Williams + 1 okr.
16 N.Piquet, Renault + 2 okr.
17 A.Sutil Force India + 6 okr.
18 K. Nakajima Williams + 13 okr.
19 F.Massa Ferrari + 36 okr.
20 J.Trulli Toyota + 38 okr.

PUNKTACJA KIEROWCÓW 2009
1. Jenson Button,Brawn GP -21 pkt.
2. Rubens Barrichello, Brawn GP - 15 pkt.
3. Sebastian Vettel, Red Bull -10 pkt.
4. Timo Glock, Toyota -10 pkt.
5. Mark Webber, Red Bull - 9.5 pkt.
6. Jarno Trulli, Toyota - 8.5 pkt.
7. Nick Heidfeld , BMW Sauber - 4 pkt.
8. Fernando Alonso, Renault - 4 pkt.
9. Heikki Kovalainen, McLaren - 4 pkt.
10. Lewis Hamilton, McLaren - 4 pkt.
11. Nico Rosberg, Williams - 3.5 pkt.
12. Sebastien Buemi, Toro Rosso - 3 pkt.
13. Sebastien Bourdais, Toro Rosso - 1 pkt
14. Adrian Sutil, Force India 0 pkt.
15. Felipe Massa, Ferrari 0 pkt.
16. Giancarlo Fisichella, Force India 0 pkt.
17. Kazuki Nakajima, Williams 0 pkt.
18. Nelson Piquet Jr, Renault 0 pkt.
19. Kimi Raikkonen, Ferrari 0 pkt.
20. Robert Kubica, BMW Sauber 0 pkt.

PUNKTACJA KONSTRUKTORÓW 2009
1. Brawn GP 36 pkt.
2. Red Bull 19.5 pkt.
3. Toyota 18.5 pkt.
4. McLaren 8 pkt.
5. BMW Sauber 4 pkt.
6. Renault 4 pkt.
7. Toro Rosso 4 pkt.
8. Williams 3.5 pkt.
9. Ferrari 0 pkt.
10. Force India 0 pkt.

Strategie doboru opon
Vodafone McLaren
Lewis Hamilton: Deszczowe - Deszczowe
Heikki Kovalainen: Deszczowe - Deszczowe

Scuderia Ferrari
Felipe Massa: Deszczowe - Nie ukończył
Kimi Raikkonen: Deszczowe - Deszczowe

BMW Sauber F1 Team
Robert Kubica: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe
Nick Heidfeld: Deszczowe - Deszczowe

ING Renault F1 Team
Fernando Alonso: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe
Nelson Piquet: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe

Panasonic Toyota
Jarno Trulli: Deszczowe - Nie ukończył
Timo Glock: Deszczowe - Deszczowe

Scuderia Toro Rosso
Sebastien Bourdais: Deszczowe - Deszczowe
Sebastien Buemi: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe

Red Bull Racing
Mark Webber: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe
Sebastian Vettel: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe

AT&T Williams
Nico Rosberg: Deszczowe - Deszczowe - Przejściowe - Deszczowe
Kazuki Nakajima: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe - Nie ukończył

Force India F1 Team
Adrian Sutil: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe - Nie ukończył
Giancarlo Fisichella: Deszczowe - Deszczowe

Brawn GP F1 Team
Jenson Button: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe
Rubens Barrichello: Deszczowe - Deszczowe - Deszczowe

Wypowiedzi kierowców po GP Chin

Robert Kubica:
"Jazda dzisiaj była bardzo niebezpieczna. Mieliśmy prawie wszędzie aquaplaning, a widoczność była okropna. Było wiele sytuacji, gdy nic nie widziałem. Wszystko to sprawiło, że doprowadziłem do wypadku z Jarno Trullim. Gdy Jarno zahamował, ja wjechałem w zalegającą na torze wodę.
Mimo iż wcisnąłem hamulec bardzo mocno, bolid wciąż przyspieszał. Wyleciałem całkiem wysoko w powietrze, po tym jak uderzyłem w jego tylną oponę, ale na szczęście nikomu nic się nie stało. Po zjechaniu do boksów musieliśmy zmienić przednie skrzydło po raz drugi, gdyż odczuwałem wibracje i potworną utratę przyczepności. To zrujnowało mój wyścig."

Nick Heidfeld:
"Po tym jak zjechał samochód bezpieczeństwa, ciśnienie w moich oponach było zbyt niskie, więc sporo traciłem. Na 13 okr. uderzył we mnie Glock, co uszkodziło bolid. Miałem szansę zdobyć parę punktów pod koniec wyścigu ale na torze było dużo częsci z rozbitego auta Sutila, włączajac w to kolo które uderzyło we mnie."

Sebastian Vettel:
"Na 10 okrążeń przed końcem starałem się kontrolować odstęp pomiędzy mną, a bolidem za mną. Starałem się mieć wszystko pod kontrolą, ale było ciężko. Momentami chciałem już tylko dojechać do mety, ale to oznaczało, że traciłem koncentrację, więc starałem się pokonywać zakręt po zakręcie, nie patrzeć za daleko do przodu. Na ostatnich dwóch okrążeniach zwolniłem, nie chciałem ryzykować aquaplaningu."

Mark Webber:
"To taki niesamowity dzień dla zespołu - nie macie pojęcia, przez co chłopaki przeszli tej nocy. Zdawało nam się, że bolidy nie będą w stanie ukończyć tego wyścigu. Na początku ciężko było jechać za innymi bolidami z powodu rozprysku wody, ale potem w wyścigu było lepiej. Po drugim wyjeździe samochodu bezpieczeństwa miałem dobrą walkę z Jensonem. Potem strasznie naciskałem, aby zyskać jak największa przewagę - to było fantastyczne. Kiedy Jenson był przede mną, byłem przekonany, iż mogę walczyć o wygraną w wyścigu, więc wyprzedziłem go w 7 zakręcie, wiedziałem iż on nie wiedział, że się tam znajdę. To było jedno z moich najlepszych wyprzedzań w karierze."

Jenson Button:
"To był trudny wyścig i jestem zadowolony, że udało nam się przejechać 56 okrążeń i zdobyć możliwie najwięcej punktów. Warunki były całkiem zakręcone z rzekami przepływającymi przez cały tor, które zmieniały się za każdym razem gdy się przejeżdżało. Zwłaszcza ostatni zakręt był jak jezioro i nie można było zahamować przed nim. Miałem problem z aquaplaningiem, a opony wibrowały, gdyż nie mogliśmy doprowadzić ich do odpowiedniej temperatury pracy."

Rubens Barrichello:
"To był ciężki wyścig w trudnych warunkach. Miałem tylko trzy tarcze hamulcowe pracujące w moim bolidzie przez pierwsze 19 okrążeń co sprawiło, że jeszcze trudniej mi było utrzymać bolid na torze. Na szczęście problem sam się rozwiązał, gdy hamulce podgrzały się podczas mojego pierwszego pit stopu."

Heikki Kovalainen:
"Widoczność była niewiarygodnie słaba - zwłaszcza podczas pierwszych okrążeń, gdy zjechał samochód bezpieczeństwa. Niemniej nasze tempo było dobre, a podczas ostatnich okrążeń wyścigu byłem w stanie zbliżyć się do Rubensa, ale nie wystarczyło to, aby zaatakować. Nasza strategia była odpowiednia."

Lewis Hamilton:
"Na początku wyścigu było bardzo ciężko jechać. Udało mi się jednak znaleźć dobre tempo i miałem trochę zabawy na pierwszych okrążeniach, ale dość wcześnie zniszczyłem opony. Dzisiaj popełniłem zbyt wiele błędów. Było bardzo ślisko, a moja przednia lewa opona była zużyta na długo przed końcem."

Fernando Alonso:
"To rozczarowujące zakończenie weekendu, w którym pokazaliśmy spory potencjał. Niemniej dzisiaj mieliśmy pecha i myślę, że to jeden z tych dni, w których decyzje podejmuje się w złym momencie i wszystko działa przeciwko tobie. Sądziliśmy, że samochód bezpieczeństwa pozostanie na torze jeszcze przez jakieś 10, czy 15 okrążeń więc zjechaliśmy do boksów po paliwo w tym samym czasie kiedy zjechał samochód bezpieczeństwa więc zaczynaliśmy tak jakby z końca stawki. Byliśmy w pierwszym rzędzie i nagle znaleźliśmy się na końcu. To był koniec naszego wyścigu."

Nelson Piquet:
"Warunki dzisiaj były bardzo trudne ze słabą widocznością i aquaplaningiem na czele, więc samo utrzymanie bolidu na torze nie było łatwe. Miałem kilka gorących momentów podczas wyścigu, ale udało mi się jechać dalej, mimo iż straciłem sporo czasu i spadłem na koniec stawki."

Felipe Massa:
"Oczywiście, jestem bardzo rozczarowany, a także trochę zmartwiony, ale w dalszym ciągu mam motywację. Dziś miałem szansę na dostanie się na podium. Byłem trzeci, moje czasy okrążeń były zbliżone do liderów, a paliwa miałem wystarczająco, aby jechać na jeden postój. Bolid jechał dobrze, poza momentem jazdy za samochodem bezpieczeństwa. Było także kilka chwil, kiedy moc zdawała się spadać. Wtedy, nagle, bez ostrzeżenia nie mogłem przyszyć, bolid zamilkł."

Kimi Raikkonen:
"Na początku, nie było tak źle, ale potem, po pit stopie, straciłem przyczepność na nowych oponach, nie byłem w stanie naciskać tak mocno, jakbym chciał, ponieważ bolid strasznie się ślizgał. Kilka razy silnik wydawał się tracić moc, szczególnie kiedy byłem za innymi bolidami, ale potem problem sam przeminął. W Barcelonie będziemy mieli nowy pakiet aero, powinniśmy zyskać przyczepność, której teraz brakuje. Jestem pewien, że znów możemy być konkurencyjni i wygrywać, ale to potrwa."

Nico Rosberg:
"Podstawowym problemem, który dzisiaj miałem były krople deszczu na moim wizjerze, które nie spływały, sprawiając, że prawie nic nie widziałem. Na 15 okrążeń przed metą nie byliśmy w dobrej sytuacji, więc poprosiłem zespół o przejściówki. Przez pierwsze kilka okrążeń było dobrze. Wydawało się to dobrą strategią więc byłem zadowolony, ale niestety spadło więcej deszczu i znowu było po wszystkim."

Kazuki Nakajima:
"Miałem problem z układem przeniesienia napędu dzisiaj więc nie mogłem ukończyć wyścigu. Było bardzo ciężko na torze z bardzo słabą widocznością na czele. Było wiele zalegającej wody na torze i ciężko było utrzymać bolid na torze, zwłaszcza na wyjściu z ostatniego zakrętu. Popełniłem kilka błędów, ale tak samo postępowali inni."

Adrian Sutil:
"Szykowałem się na ciężki wyścig i tak było. Podjęliśmy ryzyko ze strategią ze wczesnym pierwszym postojem i mieliśmy wiele okrążeń do przejechania na jednym zestawie opon. Potem znowu zaczęło padać i ciężko było utrzymać bolid na torze. Czasami nawet na prostej na czwartym czy piątym biegu miałem problemy z aquaplaningiem i miałem sporo szczęścia, że udało mi się przez tak długi czas utrzymać bolid."

Giancarlo Fisichella:
"To był trudny wyścig. Deszcz był naprawdę mocny na początku, ale moim podstawowym problem był graining opon. Na obu zestawach opon mieliśmy duże zużycie, a bolid ślizgał się na czterech kołach na niektórych zakrętach. Było bardzo trudno utrzymać bolid na torze i wiele razy zdarzało się że miałem gorące momenty."

Bridstone po GP Chin:
H.Hamashima: "Ponownie w sezonie 2009 obejrzeliśmy pasjonujący wyścig. Uważam, że nasz wybór ogumienia uczynił weekend interesującym a kwalifikacje pasjonujące, podczas gdy wyścig zademonstrował poprawną pracę naszych deszczowych opon w takich warunkach."


Diora

Brak komentarzy: