W dniach 25 – 26 stycznia 2008 r w miejscowości Atlanta w stanie Michigan rozegrana została pierwsza eliminacja rajdowych samochodowych Mistrzostw USA rajd SNO*DRIFT organizowany przez Rally America.
Polonijne teamy rajdowe były reprezentowane przez następujące załogi:
Polish American Rally Team
-Roman Pakos – Maciej Sawicki Ford Focus SVT
-Jarosław Sozanski – Robert Maciejski Subaru Impreza WRX
- Piotr Wiktorczyk – Martin Brady Subaru Impreza WRX
Art Rally Team
-Arkadiusz Gruszka – Grzegorz Dorman Subaru Impreza WRX STI
Bobek’s Rally Team
- Robert Borowicz – Mariusz Borowicz Subaru Impreza WRX
Załoga Roman Pakos i Maciej Sawicki reprezentuje Polish Automobilkub of America
Rajd rozgrywany jest w północno wschodniej części stanu Michigan w warunkach zimowych.W zeszłym roku na kilka godzin przed startem zaczął sypać gesty śnieg i sypał aż do końca rajdu. W tym roku było bardzo zimno i dużo śniegu na trasie. W sobotę dopadało nieco nowego, ale nie było już tak zimno..
Rajd zakończył się dużym sukcesem polonijnych załóg, które w komplecie dojechały do mety. Nie obyło się bez problemów technicznych. W aucie Piotra Wiktorczyka dwa razy wymieniano skrzynie biegów. Dwukrotnie utracono trzeci bieg bardzo ważny w tych warunkach jazdy. Była szansa na trzecie miejsce w rajdzie, ale niestety problemy ze skrzynia pozwoliły załodze zająć i tak bardzo wysokie 8 miejsce.
Znakomicie pojechała załoga braci Borowiczow w klasie PGT. 11 Miejsce w generalce i 3 w klasie pozwoliło oglądać Roberta i Mariusza otwierających szampana na podium dla zwycięzców. Jarosław Sozanski i Robert Maciejski tez w klasie PGT uplasowali się tuz za braćmi i zajęli 4 miejsce w klasie i 14 w generalce. Arkadiusz Gruszka i Grzegorz Dorman po zlikwidowaniu klasy N w Mistrzostwach USA pojechali n-kowym autem w klasie OPEN z najsilniejszymi autami .
Warunki spowodowały ze wszyscy zawodnicy zwiedzali przydrożne zaspy I kręcili baczki bardzo często. Prowadzący w rajdzie Travis Pastrana z teamu Red Bulla zapolował na początku rajdu na ambulans medyczny, potem na fotoreportera, potem na kibiców. Na szczęście żadne z polowań się nie udało. Ale już na nieszczęście udało się polowanie na jelenia w końcówce rajdu, i przy przewadze ponad minuty na nieco ponad 20 mil do mety jazda lidera się skończyła.
Heroiczna walkę z warunkami i samochodem stoczyła załoga Romana Pakosa i Macka Sawickiego. Ford Focus z napędem na przednia os i zbyt twardym zawieszeniem stawiał kierowcy zaciekły opór. Załoga wielokrotnie używała łopat śniegowych przy powrocie na trasie. Ilość zaliczonych zasp i bączków była rekordowa. Zdążyła się wizyta poza droga na ponad 15 minut. Ale inni zawodnicy w samochodach z napędem na jedna os tez mieli ogromne problemy,co pozwoliło naszej załodze na bardzo dobry wynik końcowy w obu rajdach strefowych.11 i 10 miejsce w generalce i 2 miejsca w klasie powodują ogromne gratulacje dla załogi za wole walki i wysiłek na trasie
Wszystkie załogi zasługują na słowa uznania, ale oczywiście najbardziej cieszy znakomita jazda i bardzo dobry wynik załogi Piotra Wiktorczyka i Martina Bredy ( Irlandczyk, który specjalnie przylatuje do USA na rajdy i pilotuje Piotra).Załoga ta już drugi sezon nawiązuje bezpośrednią walkę za najlepszymi zespołami w USA dysponującymi budżetami milionowymi na starty w mistrzostwach. Nieco lepszy samochód i zaplecze głównie finansowe pozwoliło by Piotrowi walczyć o zwycięstwa, bo ani talentu ani umiejętności napewno mu nie brakuje.
Niebawem druga eliminacja w Missouri ( 22-23 lutego 2008 r.).Napewno polonijne załogi zaprezentują się bardzo dobrze. Polacy zdecydowanie stanowią najsilniejsza grupę etniczną w Mistrzostwach USA i w rajdach regionalnych strefy midwestu. W tej eliminacji może być nawet więcej jak 5 załóg z okolic Chicago, zapowiada start Adam Markut, Kazimierz Pudelek i Jurek Cienkosz. Mimo lutowego terminu to już rajd wiosenny, bo klimat poludnowego Missouri jest dość ciepły.
Być może to surowe warunki zimowe spowodowały ze na czele rajdu znalazły się dwie załogi z Kanady. Zwycięzcami rajdu została załoga Antoine L’Estage i Nathalie Richard
w Hyundai Tiburon przed Andrew Comrie-Picard i. Marc Goldfarb w Mitsubishi Lancer EVO 9 RS. W Kanadzie więcej śniegu, dłuższa zima i więcej jazdy po śniegu i lodzie, i może to zdecydowało o wynikach. Znakomicie i bardzo agresywnie jechał Ken Block z Alessandro Gelsomino w Subaru Impreza WRX STI ale zimowa przygoda na 10 minut na 10 OS –ie pozwoliła zająć tylko 5 miejsce tej świetnej załodze.
Życiowy sukces rajd zapewnił bardzo młodemu zawodnikowi Kyle Sarasinowi z pilotem Michaelem Johanssonem. To już doświadczony zawodnik, choć bardzo młody przesiadł się z Forda Focusa na Subaru Impreza i zajął trzecie miejsce w rajdzie. Ten zawodnik nalewno niebawem powalczy o zwycięstwa. Do rajdu wystartowało 41 zalog a rajd ukończyło 24 załogi w klasyfikacji National ( Mistrzostwa USA ) i 11 w rajdach strefowych Regional. Kilka załóg zgłosiło się i do rajdu National i Regional .Na przykład załoga Arkadiusz Gruszka i Grzegorz Dorman pojechała w obu klasyfikacjach.
Mistrzostwa USA organizowane przez RALLY AMERICA obejmują 9 eliminacji w całych Stanach Zjednoczonych ( National – rajdy dwu dniowe, piątek i sobota ).
W ramach rajdów rozgrywanych na Midwest ,przeprowadzane są po dwa rajdy strefowe
piątkowy osobno i sobotni osobno, niestety trzeba płacić trzy razy wpisowe żeby być klasyfikowanym we wszystkich trzech rajdach. A wpisowe jest dość wysokie.
Wyniki rajdu
National ;
Piotr Wiktorczyk – Martin Bredy Subaru Impreza 8 w generalce i 8 w klasie OPEN
Robert Borowicz - Mariusz Borowicz Subaru Impreza 11 w generalce i 3 w klasie PGT
Jarosław Sozanski – Robert Maciejski Subaru Impreza 14 w generalce i 4 w klasie PGT
Arkadiusz Gruszka Grzegorz Dorman Subaru Impreza 23 w generalce i 14 w klasie OPN
Regional :
Rajd SNO*( piątek )
Arkadiusz Gruszka Grzegorz Dorman Subaru Impreza 10 w generalce i 5 w klasie OPEN
Roman Pakos – Maciej Sawicki Ford Focus 11 w generalce i 2 w klasie G2
Rajd DRIFT ( sobota )
Arkadiusz Gruszka Grzegorz Dorman Subaru Impreza 3 w generalce I 3 w kasie OPEN
Roman Pakos – Maciej Sawicki Ford Focus 10 w generalce I 2 w klasie G2
Wszelkie informacje ; 1-312-405-7560 lub strona http://www.rally-america.com/
Informacje przygotował Bartek STYPA - menager Polish American Rally Team
poniedziałek, 18 lutego 2008
Po Sno* Drift
Autor: Marcys o 6:27:00 PM
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz